Nie tak wiele lat temu boom na sponsoring bukmacherski zawitał do piłki nożnej. W Hiszpanii Real Madryt otworzył sobie drzwi po podpisaniu umowy z Bwin. Te są nadal bardzo obecne na koszulkach klubów, ale w ostatnich czasach, brokerzy online zaczynają wchodzić na rynek.

Jedna na trzy drużyny piłkarskie w Hiszpanii, Włoszech i Anglii jest sponsorowana przez brokera online.
Spośród 60 drużyn w najlepszych ligach piłkarskich w Hiszpanii (La Liga), Anglii (Premier League) i Włoszech (Serie A), 20 otrzymuje jakąś formę sponsoringu od strony internetowej handlu online. Czy jest to sponsor główny, sponsor drugorzędny, współpracownik itp. Innymi słowy, co trzeci klub ma podpisaną umowę z brokerem sieciowym.

Stopniowo wchodzą w świat piłki nożnej, nie robiąc przy tym zbyt wiele hałasu. Jednak wystarczająco dużo, aby przyciągnąć uwagę Krajowej Komisji Rynku Papierów Wartościowych (CNMV). W biuletynie przygotowanym przez ten podmiot w IV kwartale 2019 r. wymienione jest opracowanie Reklama kierowana do ogółu społeczeństwa dotycząca kontraktów CFD i innych złożonych produktów finansowych. Raport, podkreślają, „odnosi się do wielu działań, które CNMV przeprowadziła w ostatnich latach w odniesieniu do marketingu, dystrybucji lub sprzedaży tych produktów, które charakteryzują się wysokim ryzykiem i wysoką krótkoterminową zmiennością i których cechy sprawiają, że są trudne do zrozumienia dla klientów detalicznych”.

Podobnie, wyjaśniają w oświadczeniu, „reklama, która jest prowadzona w Hiszpanii w odniesieniu do tego typu produktów lub podmiotów, które wprowadzają je na rynek, jest analizowana, w szczególności sponsorowanie przez te firmy hiszpańskich drużyn piłkarskich pierwszej ligi, które w niektórych przypadkach nawet wyświetlają nazwę klubów na swoich strojach”. Tego typu sponsoring nie jest zbyt powszechny w pozostałych ligach europejskich. W wyniku przeprowadzonej analizy w sprawozdaniu przedstawiono argumenty za wprowadzeniem szczególnych ograniczeń dotyczących reklamy.

Ograniczenia jeszcze nie nadeszły, ale w OkBrokerzy postaramy się dostarczyć Ci najnowsze wiadomości. Na razie przyjrzyjmy się trzem głównym europejskim ligom piłkarskim.

Brokerzy online, którzy sponsorują hiszpańskie drużyny La Liga

19 z 20 drużyn w najwyższej klasie rozgrywkowej w Hiszpanii ma jakiś rodzaj sponsoringu od bukmachera. Siedmiu z nich podpisało również umowę partnerską z firmą zajmującą się handlem internetowym. Dwie z nich mają nawet nazwę brokera online na środku koszulki jako głównego sponsora.

Na biało-czerwonej koszulce Atletico Madryt widnieje napis Plus500. Pierwotny kontrakt, według różnych mediów sportowych, został podpisany w 2015 roku na kwotę około 10,5 miliona euro za sezon. W 2017 roku została ona odnowiona i zwiększona do 15 milionów.

Betis posiada również jako głównego sponsora podmiot z sektora kontraktów na różnice kursowe (CFD), w tym przypadku Easy Markets. W 2019 roku zawarły one ententę (do 2022 roku), która, jak donosi Palco23, daje Betisowi roczny dochód w wysokości około 2 milionów euro.

Obaj hiszpańscy giganci piłki nożnej czerpią zyski z handlu online: Real Madryt jest sponsorowany przez Exness. Umowa została podpisana pod koniec 2017 roku, a kwota nie została ujawniona. W styczniu 2020 roku, FBS został nowym Oficjalnym Partnerem Handlowym klubu piłkarskiego Barcelona. Umowa ta będzie obowiązywać do czerwca 2024 roku (jeśli CNMV jej nie zablokuje).

Libertex jest jedynym serwisem handlu sieciowego, który sponsoruje dwie drużyny w Hiszpanii: Getafe i Valencia. Klub z południa Madrytu nosi nazwę tego internetowego brokera na swoich spodniach po porozumieniu, które osiągnęli latem 2019 roku. W tych samych dniach zakończono sponsoring z podmiotem z Walencji, który nosi nazwę swojego partnera z tyłu koszulki i na strojach treningowych.

Ostatnią z drużyn występujących w największych hiszpańskich rozgrywkach z taką reklamą jest Sevilla. W styczniu 2019 roku rozpoczęła sponsoring z firmą EverFx, której nazwę wyświetla na spodenkach.

Brokerzy online, którzy sponsorują angielską piłkę nożną

Jeśli mówimy o sponsoringu brokerów online w Premier League, trzeba pozostać przy jednej nazwie: eToro. Firma ta ma umowy reklamowe z sześcioma klubami Premier League. W sumie 10 drużyn jest sponsorowanych przez te firmy, a 17 (z 20) ma umowy z bukmacherami.

Drużyny, w których reklamuje się eToro to Tottenham Hotspur (od sierpnia 2018 roku), Leicester (którego sponsoring rozpoczął się w sezonie 2018-2019), Crystal Palace (od dwóch sezonów są również z drużyną z południowego Londynu), Everton (z którym podpisali umowę latem 2019 roku), Southampton (razem od zeszłego sezonu) oraz Aston Villa (parafowała umowę ze słynnym brokerem online latem zeszłego roku).

Oprócz tych sygnowanych przez eToro, również Manchester City posiada reklamy od firm związanych z Forex. Tak właśnie jest w przypadku Avatrade. W czerwcu 2018 r. został oficjalnym globalnym partnerem handlowym online, będąc wcześniej oficjalnym partnerem handlowym online dla Azji i Ameryki Łacińskiej.

Stormgain jest jednym z partnerów Newcastle United. Umowa z platformą handlową została sformalizowana w lipcu 2019 r. Sponsoruje pierwszą i drugą drużynę mężczyzn oraz pierwszą drużynę kobiet.

Globalna firma handlowa online Scope Markets reklamuje się z West Ham United od września 2018 roku, a Alvexo robi to samo z Norwich City w sezonie 2019-2020.

Jako ciekawostkę warto odnotować, że od września ubiegłego roku logo Bitcoina widnieje sportowo na rękawie koszulek Watfordu. Ponadto, angielski klub akceptuje płatności w tej kryptowalucie.

Włoska piłka nożna i platformy transakcyjne online

W sierpniu 2018 r. we Włoszech zatwierdzono tzw. dekret o godności, który m.in. (i owiany falami kontrowersji) zakazał sponsorowania bukmacherów. To zniweczyło umowy, jakie ponad połowa klubów włoskiej Serie A miała z tego typu firmami. Prawo zostało stworzone, pułapka została stworzona. Niespodziewanie (we wrześniu 2019 roku) Juventus ogłosił umowę z 10bet. Giorgio Ricci, dyrektor ds. przychodów turyńskiego klubu, uzasadnił to tym, że będą reklamować tego bukmachera tylko poza granicami Włoch.

Niemal w tym samym czasie, gdy włoski parlament dał zielone światło dla „Dekretu o godności”, Lazio podpisało umowę z Marathonbet. Ponieważ nowe przepisy miały wejść w życie 1 stycznia 2019 roku, ententa została parafowana do 31 grudnia 2018 roku.

Serie A ma najmniej klubów sponsorowanych przez brokerów internetowych. Tylko trzy. Jednym z nich jest sam Juventus, który od 2014 roku – pionier – ma wśród swoich partnerów platformę ekspercką CFD 24option.

Fxoro został oficjalnym sponsorem handlu online Romy w lipcu 2019 roku, z umową wygasającą w czerwcu 2022 roku. A Milan właśnie podpisał umowę (w maju tego roku) z cypryjską firmą ROinvesting.